طرح ملی آیات رویش

حــلقه‌های رشــد

حلقه‌های رشد یکی از مرسوم‌ترین قالب‌های تربیتی است که ار دیرباز جز برنامه‌های مجموعه‌های تربیتی بوده است. این قالب به دلیل دارا بودن ظرفیت‌های خوب تربیتی و کم مؤونه‌ترین برنامه از استقبال زیادی توسط متصدیان تربیت برخوردار می‌باشد.

شکل برگزاری این قالب اینگونه است که تعداد محدودی از متربیان (میانگین ۱۵ نفر) حول یک مربی و با مدیریت او بر سر یک موضوع مشخصی به گفتگو می‌نشیند. این نشست غالبا به صورت مستمر و با فاصله زمانی مشخصی برگزار می‌شود.

پخش ویدیو

اهداف و قابلیت‌های تربیتی

  • انتقال اطالعات و مفاهیم مورد نیاز متربیان در مقاطع مختلف سنی

  • ارزیابی و شناسایی هر یک از متربیان

  • زنده کردن روحیه کنجکاوی و پرسشگری، دقت، تدبر، تفکر و تحلیل

  • ایجاد و تقویت قدرت تفکر

  • ایجاد و تقویت خودباوری و شخصیت قوی

  • ایجاد و تقویت یکسری توانمندیها و مهـارتها مانند سخنوری/ نوشتن/ مهارت ارائه بحث

  • تقویت روحیه نقادی و نقد پذیری و دفاع در برابر نقد

  • ایجاد رقابت مثبت و سالم و زمینه سازی برای رشد

  • استفاده از خرد جمعی

  • تقویت تعامل اجتماعی

کتاب ســـرود آفرینش 1

مجموعه پیش رو با نام “تربیت با قرآن” اولین کتاب تحت عنوان “سرود آفرینش” می‌باشد.

این کتاب سه بخش دارد:

بخش اول آفرینش پرندگان
بخش دوم آفرینش حیوانات
بخش سوم  زیبا خوانی

دلیل انتخاب موضوع آفرینش پرندگان و حیوانات جذابیت برای مخاطب و وجود آیات مناسب و قابل توجه است. آیاتی که شگفتیها و نکات حکمت آموز زیادی را به ارمغان می آورد.
از دیگر ویژگی های این کتاب همراهی محتوا با جذابیت های فیلم، انیمیشن، داستان مسابقه و ساخت نشریه و کاردستی می باشد.
هدف از طراحی کتاب حاضـر، انس قرآن آموز با قرآن کریم و جذاب سازی مفاهیم است. این جذاب سازی در پرتو تقویت اندیشه و تدبر در آفرینش الهیست نتیجه این فرآیند برانگیخته شدن حس خداشناسی ایمان به عظمت، قدرت و حکمت خداوند در قرآن آموز می باشد.

برش‌هایی از کتاب

کتاب ســـرود آفرینش 3

سومین کتاب از مجموعه “تربیتی زندگی با قرآن” تحت عنوان “سرود آفرینش ۳” برای نوجوانان در سنین ۱۱ و ۱۲ سال هستند.

موضوع این کتاب گیاهان و شگفتی‌های موجود در آفرینش آن است. دلیل انتخاب این موضوع مواجهه روزمره مخاطب با آن جذابیت و وجود آیات مناسب و قابل توجه است آیاتی که شگفتی‌ها و نکات حکمت آموز زیادی را به ارمغان می‌آورد.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب همراهی محتوا با جذابیت‌هایی مانند فیلم پویانمایی، داستان مسابقه کاشت دانه و پرورش گیاه پخت نان و کیک و ساخت نشریه می‌باشد. این جذاب‌سازی در پرتو تقویت اندیشه و تدبر در آفرینش الهیست نتیجه این فرایند برانگیخته شدن حس خداشناسی ایمان به عظمت قدرت و حکمت خداوند در قرآن آموز می‌باشد.

هر درس شامل قسمت های زیر است:

گفتگو کنیم این قسمت معمولا با موارد جذابی مانند پخش فیلم خواندن داستان یا تکمیل آن و … شروع میشود سپس در رابطه با آن سوالاتی از متربیان پرسیده میشود.

جالب است بدانیم شامل یک نکته ،تفسیری مفهومی و یا خبری متناسب با موضوع مورد نظر

داروخانه عطاری این قسمت جهت آشنایی قرآن آموزان با خواص کلی بعضی از گیاهان آورده شده است.

گلخانه از درس ۶ به بعد بخشی به نام گلخانه راه اندازی می شود.
یک قطره از دریا به(بررسی و تمرین بر روی ترجمه آیه محوری و واژگان آن می پردازد.

زیبا خوانی در این قسمت آیه کلیدی ،بحث در چند مرحله تمرین و تکرار می.شود هدف انس با قرآن و تسلط نسبی بر خواندن آن است.

قالب امتیازی: رقابت گروهی و کسب امتیاز در طول جلسات (در ابتدا متربیان به گروههای ۳ تا ۴ نفره تقسیم میشوند و تا انتها رقابت بین همین گروهها جریان خواهد داشت.)

برش‌هایی از کتاب

کتاب ســـرود حرکت

دومین کتاب از مجموعه تربیتی “زندگی با قرآن” تحت عنوان «سرود حرکت» است. در این کتاب سعی شده است تا مخاطب به درون خود توجه کند. با واکاوی خود به نقاط ضعف و محدودیت‌هایی که در مسیر حرکت به سمت وجود برتر (که در کتاب قبل غیر مستقیم اثبات شد) در وجود خود می‌بیند دست یابد و مهارت غلبه بر آن‌ها را کشف کند. همچنین به ویژگی‌های مثبتی که در آن مسیر بدان‌ها نیازمند است، توجه کند و مهارت کسب آن‌ها را یاد بگیرد.

توجه به این نکته لازم است که هدف ضمنی این کتاب تحقق سطحی از خودآگاهی و توجه به حالات و روحیات است که البته پایین بودن سن مخاطب اقتضای ارائه سطح بسیار نازل و اجمالی از این موضوع را دارد تا موضوع دست خورده نشود و امکان گره و پیوند مخاطب با آن وجود داشته باشد.

این کتاب سه بخش دارد:

بخش اول مهار آتش (مهارت‌های کنترل خشم)
بخش دوم توقف ممنوع (مهارتهای تقویت روحیه تلاشگری و مقابله با تنبلی)
بخش سوم زیبا خوانی

به دلیل مهارت افزا بودن کتاب و تاکید دقت و تمرکز بر نکات مطرح شده فقط به ذکر دو، صفت به عنوان نمونه اکتفا شد ولی به توفیق الهی برآنیم تا در مجلدات بعدی این موضوع را در قالب صفات بیشتری ادامه دهیم.

قالب و ساختار کلی، کتاب شبیه به کتاب قبلی است با این تفاوت که از قالب فیلم و انیمیشن کمتر استفاده شده و به داستان به ویژه داستان‌های قرآنی و دقت و تأمل روی آن‌ها و مهارت افزایی‌های پیرامونی پرداخته شده است.

برش‌هایی از کتاب

گـزارش جلسـات حلقه‌های رشــد